Två i Zürich 5150 efter krasch på cyklingen


July 14th, 2012 av



Foto: Reinhard Standke

Om det inte hade varit för en incident med en bil under cykelmomentet hade allt varit fri och fröjd.

Simningen gick galant och jag kom upp ur Zürich See vatten med dryga minuten bak till Nicola Spirig och ytterligare en tjugo sekunder till Daniela Ryf. Med 20,5 grader i vattnet var det vÃ¥tdräkt och den tunga sim träningen under de gÃ¥ngna veckorna har gjort nytta.  Ut pÃ¥ cykeln tog jag det förstÃ¥ndigt försiktigt. Inga sjuka Watt tal pÃ¥ pedalerna – utan en jämn fin rytm som inte skulle irritera min knä sena.

Jag höll avståndet bakåt och drygade till och med ut en del. Var lite orolig att detta skulle ställa till problem för mig senare. Coach Darren hade nämligen gett order om ett väldigt restriktivt lopp som inte innebar att komma av cykeln i ledningen. Trots det kändes det inte som att jag tryckte på för mycket utan var ganska nöjd med var jag befann mig.

Nöjdheten slutade abrupt ut på varv tre.

En förvirrad bil hade kommit in pÃ¥ cykelbanan och stod nu stilla tvärs över vÃ¥r tävlingsbana. Jag bestämde mig snabbt för att ta mig runt bilen pÃ¥ vänstersidan, vilket hade gÃ¥tt bra om inte bilen samtidigt bestämt sig för att rulla framÃ¥t. Bromsarna skrek och jag skiddade in i bilens bakdörr. Förhoppningsvis blev det en stor repa signerad “Lisas Shiv” pÃ¥ sidan…

Det blev som tur var inga allvarliga men av kraschen. Vill inte ens tänka på hur ett alternativt scenario skulle kunnat påverka resten av säsongen. Eller en OS start.

Största problemet när jag väl kommit upp pÃ¥ cykeln, slängt ur mig en lÃ¥ng harang mindre fina ord och tagit mig runt bilen – var en trasig växlingskabel.

Vilket innebar att jag var fast i lilla klingan för resterande delen av cyklingen.

Sista rundan gick alltså av olika anledningar inte lika snabbt som de två första.

In i växlingsområdet var Spirig mig i hälarna och vi gick ut på löpningen tillsammans. En replay av Kitzbühel.

Men sÃ¥ var det Darren’s restriktioner av tempo.

“Don’t go harder than you need to. Remember you are only there to finish [to get the slot for Hy-Vee) – and we need you back in one piece to prepare for that race in London in three weeks”. Righto coach.

Alltså inga risker, ingenting som skulle irritera senan bakom knät och riskera ytterligare dagar av reducerad löpträning.

SÃ¥ vi gick ut tillsammans. En ganska behaglig fart väl passande en löptur längs med Zürichsee. ÄndÃ¥ hade jag känslan att vi rörde oss framÃ¥t i en ganska sÃ¥ frisk fart.  Vid kilometer fem bestämde sig Spirig för att hon fÃ¥tt nog av sällskap och ökade farten ordentligt. Mer än vad jag skulle kunna prata mig ur i en review med darren efterÃ¥t. Hon fick gÃ¥, och jag fortsatte i min fart. Jobbade istället pÃ¥ rytm och form, och tyckte jag hade en ganska sÃ¥ fin plats – för att inte tala om hejarklack – för ett tempo pass.

SÃ¥ det blev en andra plats.

Startplatsen i Hy-Vee är klar.

Och kroppen är fortfarande hel och med ett bra besked om styrka.

Job done!